Sunday, November 29, 2009

My eye suffered Amblyopia or LAZY EYE??

makin lamak.. makin rabun aku.. tiap2 hari depan PC, Tv then back to PC then TV.. so punca ya kinek tok mata ku kenak lazy eye..byk org nanyak..WHAT IS LAZY EYE?????? ok, senang jawapan ya pandangan double vision.. alhamdullilah sebelah mata jak kenak..mata ku belah kanan kenak.. maseh lagi soalan ya WHAT IS LAZY EYE??..Amblyopia, also known as lazy eye..punca nya otak ku sik nerimak cahaya dari mata atas punya otot2 mata ku lemah menanggong.. so bila otot mata ku lemah.. effect nya visual aku nangga sik jelas or disorder of visual.. bekali2 dah checked mata nang terkejut juak aku nangga resultnya..degree biasa jak 150 tapi estic aku sampe 900 degree..ada sigek machine ya sik dpt read.. gila... jadi lepas kejadian berikut.. mula la aku menguna cermin mata..ok2 la...tapi mata kanan aku maseh rabun juak.. aku molah research tentang lazy eye tok untuk cure kan penyakit ya adalah operation.. jadi lain kali la.. tapi ada cara lain juak iaitu menguna kan eye patch .. eye patch diguna untuk cover mata yg kuat or yang sihat,, jadi aku akan berjalan or melakukan apa2 aktiviti mengunakan mata aku yg lemah di gunakan 5 jam sehari.. pernah dipolah sik sampe 5 jam aku dah start pening2 and ngantok.. tapi its a good workout for my eye.. harap2 la bait..insyaalah

No comments:

Post a Comment